top of page
Evankelistan elämääRadio Dei
00:00 / 24:14
veripalvelu-closeup.jpeg
TAIDE JA LUOVUUS SEURAKUNTATYÖSSÄ

Evankeliointi?

Useimmat ovat varmaan kuulleet "evankelistoista"? Evankelista on henkilö, jolla on henkilökohtainen vakaumus ja usko Jeesukseen. Jos sana on yhtään tuttu, niin ensimmäinen ja ehkä yleisin mielikuva siitä on tyyliin "Billy Graham saarnaamassa stadionilla".

Jumala kuitenkin käyttää meitä ihmisiä omista lähtökohdista ja lahjoistamme käsin. Toiset ovat massoille julistavia "isoja nimiä", toiset evankelioivat lenkkipolulla lenkkikavereita, toiset kiertävät puhumassa seurakunnissa, toiset evankelioivat kaduilla ihmisten kanssa jutellen...

Minua Jumala käyttää luonnollisten, luovien lahjojeni kautta. 2011 minut siunattiin taide-evankelistaksi silloisessa kotiseurakunnassani Mikkelin Vapaaseurakunnassa, jossa toimin tehtävässä seurakunnan suosituskirjalla.

(Alta voit halutessasi kuunnella 7/2018 Radio Dein tekemän haastattelun, jossa kerron taide-evankelioinnista  enemmän. 🙂)

 

Evankelistan kutsu

Evankelistan kutsun sain välittömästi kun tapasin Jeesuksen vuonna 2003.  Uskon alkuvuosina olin arempi evankelioimaan sanallisesti, mutta Jumala avasi tien toista kautta Lontoossa IKEA:ssa; Hän ei katso aikaa, eikä paikkaa! 😄

 

Asia alkoi avautua niin sanottujen pienoishuoneiden kautta ja myöhemmin siirtyi myös maalauksiin, käsitöihin ja kirjoittamiseen, sekä musiikkiin. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että kerron omasta uskostani Jeesukseen visuaalisin ja musiikin keinoin.

Miten varsinainen "evankeliointi" sitten tapahtuu, kun en aina välttämättä ole itse fyysisesti edes läsnä? Olen ollut mukana monissa, monissa ryhmänäyttelyissä Suomessa ja Alankomaissa, ja järjestänyt paljon myös yksityisnäyttelyitä. Näyttelyni vien aina paikkoihin joissa ovat ne ihmiset, jotka eivät tule kirkkoon. Ominta aluettani siis ovat esim. kirjastot, sairaalat, päiväkeskukset, kuntoutujien toimintakeskukset, koulut (ainakin joitakin vuosia sitten)... Ihan kaikki sellaiset paikat, missä ei välttämättä aina odota taiteeseen törmäävänkään.

Työni ovat useinmiten sellaisia että ne voi olla helppo ohittaa, mutta kuitenkin niin erilaisia, että jos niiden eteen tulee seisahtuneeksi, ne puhuvat enemmän kuin tuhat sanaa. Se on se hetki jolloin minun "evankelistan kutsuni" täyttyy. 🙂

Musiikin puolella...

...kutsuni on ennen kaikkea rohkaista uskovia uskossa kasvamiseen oman elämäntarinani kautta, hengellisen musiikin siivittämänä. Instrumenttini on piano. Musiikin kautta toimiminen on välillä ollut erittäin haastavaa, sillä avoimuudestani huolimatta koen olevani pianon takana yksin ja "suojaamattomana". Teini-iässä puhjennut paniikkihäiriö vei lopulta siihen, että en koskenut pianoon noin kahteen vuoteen edes kotona. Ihmeellisellä tavalla Jumala alkoi parantaa tästä "suorituksen pelosta" vuoden 2021 kuluessa. Tänään koen suurena siunauksena sen, että yksi itseilmaisun kanavani saa olla kaikessa vaatimattomuudessaankin Isän käytössä! 

 

Olen myös työpajaohjauksissa tuonut vahvasti esille rohkeutta heittäytyä Jumalan käsiin esim. palvelutilanteissa. Uskon, että Raamatun sana siitä, että Jumala on heikoissa väkevä, on käsinkosketeltavan totta juuri tuonkaltaisissa tilanteissa. Niissä, joissa olemme valmiit ottamaan riskin tulla torjutuksi, epäonnistua "julkisesti", mutta silti sydämessämme halu tehdä se, mitä koemme Isän meiltä pyytävän. Isän siunaus on aina läsnä kun oma voimamme on riisuttu ja korotamme Häntä. 

©2022-2024 by Laukkaava Lammas

bottom of page