Taide-evankeliointi

Evankeliointi?

Useimmat ovat varmaan kuulleet ”evankelistoista”? Evankelista on henkilö, jolla on henkilökohtainen vakaumus ja usko Jeesukseen. Ensimmäinen ja ehkä yleisin kuva, joka tulee evankelista-sanasta mieleen, on tyyliin ”Billy Graham saarnaamassa stadionilla”, jos sitäkään.

Jumala kuitenkin käyttää meitä ihmisiä omista lähtökohdista ja lahjoistamme käsin. Toiset ovat massoille julistavia ”isoja nimiä”, toiset evankelioivat lenkkipolulla lenkkikavereita, toiset kiertävät puhumassa seurakunnissa, toiset evankelioivat kaduilla ihmisten kanssa jutellen… Minua Jumala käyttää luonnollisten, luovien lahjojeni kautta. 2011 minut siunattiin taide-evankelistaksi kotiseurakunnassani Mikkelin Vapaaseurakunnassa.

Mikä ihmeen taide-evankelista?

Taide-evankelistan kutsun sain vuosia sitten Lontoossa IKEA:ssa; Jumala ei katso aikaa, eikä paikkaa! 😄 Asia alkoi avautua niin sanottujen pienoishuoneiden kautta, ja myöhemmin siirtyi myös maalauksiin, käsitöihin ja kirjoittamiseen, sekä musiikkiin. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että kerron omasta uskostani Jeesukseen visuaalisin ja musiikin keinoin. En koe olevani kovin hyvä puheiden pitäjä, joten minulle tämä sopii mainiosti! 👍🙂

Miten sitten se varsinainen ”evankeliointi” tapahtuu? No, järjestän näyttelyitä töilleni. Olen ollut mukana monissa, monissa ryhmänäyttelyissä Suomessa ja Alankomaissa, ja järjestänyt paljon myös yksityisnäyttelyitä. Näyttelyni vien aina paikkoihin, joissa ovat ne ihmiset, jotka eivät tule kirkkoon. Ominta aluettani siis ovat esim. kirjastot, sairaalat, päiväkeskukset, kuntoutujien toimintakeskukset, koulut (ainakin joitakin vuosia sitten)… Ihan kaikki sellaiset paikat, missä ei välttämättä aina odota taiteeseen törmäävänkään.

Työni ovat useinmiten sellaisia, että ne voi olla helppo ohittaa, mutta kuitenkin niin erilaisia, että jos niiden eteen tulee seisahtuneeksi, ne puhuvat enemmän kuin tuhat sanaa. Se on se hetki, jolloin minun ”evankelistan kutsuni” täyttyy. 🙂

yksityiskohta tyosta veripalvelu
Yksityiskohta työstä ”Veripalvelu”. Todellinen veripalvelu oli noin 2000 vuotta sitten Golgatalla. Keskimmäisessä ristissä on Suomen veripalvelun rintamerkki. Sen sisällä on ”Suomi-leijona” (Raamatussa leijona kuvaa myös Juudan Leijonaa, eli Jeesusta) veripisaran sisällä. Paperilla on Golgatan maantieteelliset koordinaatit.

Koulutus ja rohkaisu

Viime vuosina Jumala on kääntänyt kutsuani siten, että en niinkään vie enää omia töitäni näyttelyihin. (Toki tälläkin hetkellä on vireillä näyttelyasioita, mutta en tee sitä enää niin aktiivisesti.) Sen sijaan käyn seurakunnissa (kaikissa kristillisissä seurakuntasuunnissa) pitämässä koulutuksia ja rohkaisuiltapäiviä aiheesta, miten voimme ottaa luonnolliset lahjamme yliluonnolliseen käyttöön. Mikään lahja ei ole niin mitätön tai pieni, etteikö Jumala voisi sitä käyttää!

Jos aihe kiinnostaa sinua, ja haluaisit neuvotella seurakuntavierailusta tai näyttelystä, niin laita ihmeessä meiliä jompaankumpaan osoitteeseen:

busysheep@laukkaavalammas.fi
tai
satu-marianne.piispa@svk.fi

Kommenttisi: