5/13: 7 tapaa muuttaa rutiinejasi

LEPPOISTAMISEN ABC, 5/13

Oletko koskaan tietoisesti yrittänyt muuttaa arkirutiinejasi? Minä olen, ja voi että se on vaikeaa!

Kokeilepa joskus: laita housut jalkaan ”väärä jalka” ensin, aloita pesemään hampaasi vastakkaiselta puolelta ja tasolta (ylä-/alahampaat) kuin yleensä, laita kätesi ristiin ”väärinpäin” tai laita kätesi kyynärpäitä myöten ristiin ”väärinpäin”, voitele leipäsi ”väärällä” kädellä, tee kengännauhojen solmu ja rusetti niin ikään päinvastoin kuin yleensä… Listaa voisi jatkaa loputtomiin!

Pahimmillaan rutiinit saattavat jopa kaventaa arjen mahdollisuuksia!

Rutiinit ovat paitsi tuttuja ja turvallisiakin, mutta myös melko hyviä elämän tylsistyttäjiä. En väitä, että voisit elää täysipainoista, värikylläistä elämää isolla eellä vain litsaamalla hyväksi todetut rutiinisi maan rakoon, mutta pienikin muutos rutiineissa voi tuoda ison muutoksen elämässä.

Pahimmillaan rutiinit saattavat jopa kaventaa arjen mahdollisuuksia. Myös työelämässä on usein niin kiire ja paineet niin kovat, että on vaikeaa edes tiedostaa muutoksen tarvetta. On paljon sellaisia pieniä tapoja, jotka vähentävät ”tuottavuuttamme” puhutaan sitten yrittäjän näkökulmasta tai oman elämän leppoistamisen tasolta.

Alle olen listannut 7 sellaista tapaa, jotka voivat vaikuttaa alentavasti työn ja/tai elämänlaatuun, sekä muutama kikka niiden selättämiseksi. Kuinka monta kohtaa Sinä tunnistat?

1. Työpöytäsekamelska

Paitsi fyysistä työpöytää, tämä voi koskea myös tietokoneella työskenteleviä. Monestiko olet kiireessä heittänyt jonkin ”tärkeän” asian ”helposti löydettäväksi” työpöydälle tai johonkin sitä varten varattuun erilliseen kansioon tietokoneellasi? Tarkoituksenasi on tsekata tiedosto tarkemmin myöhemmin….

No, kovin usein se ”myöhemmin” tuppaa virumaan hamaan tietämättömyyteen. On hyvin helppoa unohtaa tietokoneelle valtavat määrät tarpeettomia tiedostoja, mutta ne vievät turhaan tilaa ja myös hidastavat koneen toimintaa. Huonosti/hitaasti toimiva kone lisää sinulle täysin turhaa stressiä ja vaikeuttaa työskentelyäsi.

Muutama kikka, joilla voit selkeyttää tietokoneesi konehuonetta:

  • nimeä kansiot mahdollisimman tarkasti sisällön mukaisiksi.
  • nimeä tiedostot mahdollisimman tarkasti (ja lyhyesti) sisällön mukaisiksi.
  • heitä roskiin (ja tyhjennä myös roskis) vanhat, tarpeettomat tiedostot ja vioittuneet tiedostot.
  • heitä roskiin tuplatiedostot (toistensa kopiot)
  • selkiytä kansiorakenteesi, jotta sinun on helppo löytää sieltä mitä etsit ilman ”etsi”-toimintoa.

2. Etsit jatkuvasti tilanteeseen parasta musiikkia

Nuorempana kuuntelin jatkuvasti musiikkia huolimatta siitä, mitä olin tekemässä. Nykyisin se ei enää ole ihan elinehto, mutta kyllä edelleenkin tulee etsittyä Youtubesta tai Spotifysta taustamusiikkia työskentelylle. Jostain syystä työskentelymusiikki tai jopa avoinna olevan television ohjelma saa ajatukset pysymään paremmin itse työskentelyssä!

Tässä kuitenkin voi mennä myös metsään. Jos joudut käyttämään kohtuuttomasti aikaa ”hyvän” musiikin etsimiseen netistä ja tietynlaisten musiikkilistojen luomiseen, et saa tehtyä sitäkään vähää itse työtä. ”Oikeanlaisen” musiikin metsästäminen on ajanhukkaa.

Pari vinkkiä nujertaa keskittymisvaikeudet:

  • laita Youtuben automaattinen musiikin soittaminen päälle, jolloin se aloittaa itsekseen uuden biisin heti edellisen päätyttyä.
  • millaista musiikkia sinulla on tapana kuunnella? Joskus tutut biisitkin saattavat viedä ajatuksemme hyvin kauas varsinaisesta työskentelystä, jolloin sen tuottavuus automaattisesti laskee. Kokeilepa instrumentaalimusiikkia, myös klassista tai vaikkapa jazzia.
  • entä jos kokeilisit äänitaustaksi ihan vain nauhoitettuja luonnon ääniä? Esimerkiksi meren kuohuilla, veden solinalla, lintujen laululla jne. voi olla yllättävän inspiroiva vaikutus.

3. Olet aina tavoitettavissa!

Mitä luulet, että isoäitisi tai hänen äitinsä sanoisi kuullessaan, että olet ”some-paastolla”? Ehkä hän olisi luullut sinun menneen sekaisin? Sosiaalisesta mediasta on tullut erittäin iso osa meidän jokapäiväistä elämäämme, ja sen myötä uusi normaali. Some ei ole edes pelkkä virtuaalimaailma siinä mielessä, että siellä voi olla jopa töissä!

Mitä some-sovelluksia sinulta löytyy puhelimestasi? Minulla on FB, Messenger, Twitter, Youtube, Instagram ja Whatsapp. Itse en ole koskaan ollut ”some-paastolla” tai tauolla, koska en ole nähnyt siihen tarvetta, mutta TIEDÄN kokemuksesta miten tehokas luovuuden tappaja media ylipäätään on!

Tämä somen runsaudensarvi on omiaan häiritsemään työntekoa ja Elämää isolla eellä. Saamme vähän väliä viestejä uusista kommenteista ja postauksista, kaverit laittavat tekstareita ja kivoja kuvia, jne. jne. Itse laskin, että halutessaan minut saa käytännössä päivittäin kiinni KAHDEKSALLA eri tavalla kaikkina muina aikoina paitsi öisin, jolloin jokainen aparaattini on kiinni. Nämä kahdeksan ovat siis nimenomaan keskusteluun tarkoitettuja sovelluksia.

Vinkki parempaan työskentelymoodiin:

  • laita henkilökohtainen puhelimesi kokonaan kiinni työaikana, tai pidä se esim. pukuhuoneessa tai omassa kaapissasi.
  • tarkasta henkilökohtainen sähköpostisi ja muut viestisi korkeintaan vain tiettyyn aikaan päivästä.
  • pidä vain työpuhelimesi auki töissä; jos jollakulla ystävälläsi tai perheenjäsenellä on hätä, hän soittaa siihen ihan varmasti!

4. Huono ryhti työskennellessäsi pöydän ääressä

Huono ryhti lisää niskan alueen kipuja ja voi johtaa jopa kivun ja selkävaivojen kroonistumiseen. Jatkuva kipu aiheuttaa myös paljon stressiä. Stressi puolestaan vaikuttaa yleistilaasi ja keskittymiskykyysi negatiivisesti. Mitä väsyneemmältä kroppasi tuntuu, sitä huonommin kykenet keskittymään.

Jostain syystä ryhdin pitäminen on erittäin vaikea muistaa… Töissäkään ei kuitenkaan viitsi ihan harjanvarsi selässä kulkea muistuttamassa siitä, että selän pitää pysyä suorana! Jos olet itseni lailla keski-ikäinen, niin paras ryhtiä ylläpitävä keino on liikunta. Kun tuki- ja liikuntaelimet ovat hyvässä kunnossa, myös ryhti pysyy pienemmällä pinnistämisellä kohdallaan.

Muutama vinkki, joilla voit auttaa ryhtiäsi:

  • tsekkaa tuolisi. Onko se ergonomisesti sinulle sopiva?
  • tsekkaa jalkasi. Istutko niin korkealla tuolilla, että reitesi painuvat tiukasti tuolin reunaa vasten istuessasi? Verenkierto jaloissa hankaloituu, mutta sitä voi väliaikaisestikin helpottaa erilaisilla jalkakorokkeilla. Tukeeko mahdollinen työtuolin selkänoja ristiselkääsi? Jos ei, niin vaihda tuoli!
  • tsekkaa pöytäsi. Onko se oikealla tasolla sinuun nähden? Ergonomisesti paras asento tietokoneella työskentelyyn on, että kyynärvartesi ovat 90° kulmassa työtasoon nähden niin, että kyynärpääsi lepäävät joko tuoli käsinojilla tai pöydällä.
  • työskentele seisaaltasi (pöydän sen salliessa!)
  • muista jumpata välillä!

5. Pukeudut tyylikkäästi, mutta epämukavasti

Onko näin? Pukeudutko antaaksesi itsestäsi tietyn mielikuvan työntekijänä silläkin uhalla, että koet vaatteissasi fyysistä epämukavuutta yli 8 tuntia yhtäjaksoisesti? Kysyn sinulta yhden kysymyksen: onko se todella sen arvoista?

Pari vinkkiä pohdittaviksi:

  • käy läpi vaatekaappisi, vinkkejä siihen löydät aiemmista postauksistani täältä ja täältä.
  • valitse muutama sellainen asukokonaisuus, joita voit käyttää esim. työpaikan edustustilanteissa. Jos työpaikkasi ei vaadi jatkuvaa univormun käyttöä, niin miksi kiusaisit itseäsi esim. kaulaan asti napitetulla kauluspaidalla, voit varmasti höllätä vähän!
  • onko käynti peilin edessä tarpeellinen? Toisin sanoen, jos vaatteesi ovat yksinkertaisesti liian pieniä, niin tee ostosreissu vaatekauppaan.

6. ”Teen loput työt kotona!”

Voi EI, EI ja EI!!! Maailman emämunausten emämunaus on viedä työt kotiin! En viitsi edes mennä aiheeseen ”perhe ja työ”, mutta vaikka olisit sinkkukin, niin tee työpaikalla kaikkesi, että voit pitää kotisi työvapaana alueena! Saatko lisättyä tuottavuuttasi sillä, että työskentelet vuorokaudet ympäri mistään riippumatta? ET!

Oma mummuni kauhisteli, että ”opetat lapsillesi aivan päinvastaista kuin kaikki muut”! Olen näet aina yrittänyt heille teroittaa, että mikä tahansa tilanne elämässä muutoin onkaan, niin koskaan ei saa antaa työn olla numero yksi. On totta, että joillekin ihmisille se voi olla jostain syystä paras vaihtoehto, koska me nyt vaan olemme yksilöitä. Mutta työn ei pidä antaa voittaa ykköspaikkaa esimerkiksi oman hyvinvoinnin ja terveyden, tai perheen ja ihmissuhteiden kustannuksella. Ei missään tapauksessa!

Kun et kuitenkaan pysty vuorokauteen lisäämään tunteja, etkä millään pysty parantamaan omaa jaksamistasi työssäsi sillä, että jatkuvasti tuot töitä kotiisi, niin… Niin… Mikä neuvoksi? Puuttumatta sen kummemmin työn koostumukseen, koska en tiedä millaista työtä juuri Sinä teet,

voisin ehdottaa esim. seuraavaa:

  • delegoi. Onko ihan todella niin, että sinun on pakko tehdä kaikki itse? Yksinyrittäjillä tämä tietysti voi hyvinkin olla tilanne, mutta jos sinulla on onni omistaa työkavereita ja on muuten mahdollista, niin delegoi nyt ihmeessä osa tehtävistäsi heille!
  • yrittäjänä harkitse edes ajoittain ulkopuolisen palvelun ostamista tiettyihin tehtäviin, sellaisiin, jotka voit helposti ulkoistaa. Apu yleensä maksaa, mutta niin maksaa loppuunpalaminenkin. Hinta vaan on ihan eri luokkaa…

7. Aamiainen Tiffanylla. Eiku…

Missä yleensä syöt aamiaisen? Tai pitäisi ehkä aloittaa kysymällä syötkö aamiaisen?! Minä tunnustan: en syö. Aamiaiseni koostuu mukillisesta kahvia ja sanomalehdestä. Jokainen aikuinen on ainakin jossain määrin perillä ns. ruokasuosituksista. Vaikka niitä on pilvin pimein ja ne muuttuvat aika-ajoin radikaalistikin, niin meistä jokainen kyllä tietää miten voi syödä terveellisemmin!

Huolimatta siitä miten paljon tai usein ruokasuositukset muuttuvat, niillä on yksi yhteinen piirre, joka on ja todennäköisesti myös pysyy: aamupala. Esimerkiksi painonhallinnassa aamupalan nauttimisella on aivan olennainen merkitys, ja tämäkin on itse koettu asia! Joitakin vuosia sitten, ensimmäisen kerran elämässäni, yritin tietoisesti saada painoani alemmas. Huomasin todella pian, että oikealla ruualla ja ruokailuväleillä on enemmän merkitystä kuin järkyttävällä määrällä liikuntaa!

Ruuallahan siis ilman muuta on suora vaikutus meidän päivittäiseen suoriutumiseemme työssä ja/tai opiskeluissa.  Päivän kuluessa on hyvä napata pieniä välipaloja kuten hedelmiä tai pähkinöitä, mutta aamupala on se, joka kantaa pitkälle päivään!

Pari vinkkiä, joilla onnistut aamiaisesi kanssa:

  • tee illalla valmiiksi kaikki, mitä voit.
  • herää sen verran aikaisemmin, että ehdit aamupalan valmistaa ja syödä.

Kokeile tätä uutta ’rutiinia’ ensin viikko, sitten kaksi, ja huomaat aivan varmasti sen positiivisen vaikutuksen suoriutumiseesi päivittäisistä tehtävistäsi!

Elämässä on niin paljon asioita ja rutiineja, joihon olemme tottuneet ja joiden turvassa on mukava oleilla. Joskus voi kuitenkin olla paikallaan tutkailla asioita uudenlaisesta vinkkelistä käsin, ja ottaa askeleita oman mukavuusrajan ulkopuolelle. Uudet ideat ja kokeilut saattavat tuottaa yllättävän paljon positiivista voimavaraa omaan olemiseen ja elämiseen! Jos sinulla on tästä kokemuksia, niin jaa kokemuksesi ja kirjoita kommentti!

 

Leppoistamisen ensiloikat Laukkaava Lammas otti täällä. Voit myös lukea lisää blogista Oh My Clumsy Heart, tai tilata seuraavat postaukseni, jolloin pääset maanantaisin jatkamaan matkaa Laukkaavan Lampaan kyydissä! 🐑

(Postaus perustuu löyhästi Lifehack-sivustolla julkaistuun artikkeliin.)

kasveja punamultaseinaa vasten

TallennaTallenna

TallennaTallenna

TallennaTallenna

TallennaTallenna

TallennaTallenna

Kommenttisi: